And the Oscar goes to...!

Jo jag måste ju självklart skriva lite om Oscars galan som jag satt uppe hela natten och glodde på. Från röda mattan kl 00,00 till slutet någonstans runt 06,00 snåret. Fast det kändes inte som att man satt så länge. Gick rätt fort faktiskt och det va kul att se en hel gala igen. Har inte gjort det på några år.

Som film älskare så gillar jag allt i hela konceptet med galan från röda mattan där man ser alla underbara klänningar de har på sig till de tårdrypande tacktalen. I år dock vart väl inte galan i sig någon vidare en succé med Anne Hathaway och James Franco som värdpar. Själv tyckte jag dock att Anne gjorde ett ganska bra jobb och man såg att hon försökte verkligen göra det bästa av allt medan James såg mest bajsnödig ut under hela galan. Sen att ha Filip och Fredrik som kommentatorer till galan vart ju ingen vidare bra idé när man vet att de inte kan hålla käft. Så jag förstår att folk blev måttligt irriterade på dom men de va bara en liten bagatell för mig.

Det va inte mycket explosioner på röda mattan i år. Visst var där en och annan som var bedårande vacker annars tycker jag att de flesta åren är det många som tävlar om vem som var galans drottning. Min personliga favorit va ju helt klart Mila Kunis Lavendellila klänning. Så vacker.



Prisutdelningen var väl ganska som förväntat. Både Natalie Portman och Colin Firth fick Oscars för bästa huvudroll i Black Swan och The King's speech vilket jag tycker definitivt var välförtjänat. Natalie gör alltid bra roller likaså Colin Firth. The Kings Speech blev ju galans största vinnare med bästa film, skådespelare och bästa regi. The social network vann en del priser med i underklasserna och Inception vann för bästa specialeffecter som var välförtjänat.

Jag såg The King's Speech häromdagen och jag tyckte att den va en riktigt härlig film att se.
Den handlar om King George VI som alltså hade problem med sin stammning. Han kunde aldrig hålla i ett tal då han knappt kunde få ut sina ord pga stammningen. Han får hjälp av en talpedagog som har sina udda metoder att hjälpa folk och man får alltså följa deras relation till varandra hur han hjälper denna människa genom sitt handikapp och självfallet historien runtomkring också. Helt klart värd att se om ni nu inte redan har gjort det.
Mitt nästa projekt blir Winters Bone och The Fighter.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0